25 Mars 2010

Att man som förälder vill att sitt barn trivs och mår bra på sitt dagis eller i skolan är väl en självklarhet! Men om det skulle brista någonstans efter vägen och man ser att något är fel och man ej vet vad det är då blir man fundersam.Och om man nu skulle få reda på vad det SKULLE kunna vara för FEL, vad kan man då göra åt det?? Kan man göra så mycket åt det samhälle vi lever i idag? Jag är varken rasist eller nasist men ibland kan jag bli riktig förbannand och ledsen över att alla utlänningar kommer hit och tar över vårat LAND!Vårat SAMHÄLLE!

Som jag tidigare har skrivit så har Alexander hamnat på ett dagis där det är han och en till som är svenska, resten är somalier och kurder det vill säga ca. 15 st utländska barn och 2 st svenska barn.
Tycker att de utländska barnen ska ha en tumme upp eftersom dom är så otroligt duktiga på att ta in ett nytt språk, att dom lär sig svenska så pass bra och fort!! Dessvärre så blir jag rent ut sagt FÖRBANNAD när deras föräldrar VÄGRAR lära sig svenska.Hur kul är det för personalen att bli missförstådda verje dag? Hur kul är det att inte kunna förklara små men VIKTIGA saker för föräldrarna? Och komunen har ju absolut inte RÅD med en TOLK verje DAG! Nej snart är det väl vi svenskar som MÅSTE lära oss DERAS språk!Vet om flera fall där svenska barn har kommit hem från dagiset och pratat ett främmande land pga alla de utländska barnen pratar deras språk hela dagarna med varandra.Är det rätt?

Och nu till det som verkligen gör mig ledsen!! Jag har verkligen förtroende för dagiset Alexander går på och personalen verkar så gulliga och bra. Men till min fasa så fick jag här om dagen reda på att Alexander och det andra svenska barnet ej får äta sin svenska mat på dagiset! Detta har dom inte ens sagt till oss. en sådan sak lär man väl bli informerad om?? Nej bara för att det är så pass många utländska barn och så få svenska barn så har dom bara fläskfri mat. Det vill säga kycklingskorv istället för falukorv,grillkorv eller kokt korv. Kycklingsbullar i stället för vanliga köttbullar. Sedan har dom lamm och får kött. Och lite olika utländska rätter.Detta tycker jag är helt FEL. Hur kan dessa 2 barnen bli nekade att få äta sin VANLIGA SVENSKA mat??Är man född i svergie och man bor här då kan man väl för fasiken få ha sin egen mat iallafall??Tycker ni att jag är fjantig nu??
Och på allt detta så har jag fått svar på varför Alexander har blivit som han blivit.
Han har alltid ÄLSKAT all mat och han har alltid velat testa och smakat allt nytt!! Nu på den senaste tiden så är han kräsen,han spyr,han får kväljningar för inget alls.Han vägrar smaka på saker. JA han vägrar till och med äta sånnt som han ÄLSKAT!! Så från att ha ätiti ALLT till att inte vilja äta något ALLS....Dessutom är han lös i magen väldigt ofta och flera dagar.Så ibland är han skinnflådd pga detta! Vi har ju inte vetat vaför han hållt på så här men det kopplade nu att de måste vara pga maten på dagiset. För det började precis efter han börjat där. Och har ni någon gång smakat på kycklingskorv,kycklingsbullar eller ja lamm eller får?? det har jag och jag spyr bara av lukten och tanken.

Så nu känns det inge kul längre. Ska inte Alexander få ett fint påskbord på dagiset?? Ska han inte få äta ett julbord på dagiset?? Ja med  den traditionella svenska JULMATEN!!och den traditionella svenska PÅSKMATEN!


Nej dessa invandrare tar över vårat land mer och mer, snart finns inte den svenska maten längre och snart finns inte det svenska språket längre. Kan dom utrota oss svenskar också så gör dom väl det med =(

Ska det få gå så här långt? ska dom få köra över våra barn på detta vis?

Snälla var inte rädda för att kommentare vad ni tycker!! vill höra era åsikter på detta!!


Kommentarer
Postat av: Fia

Hallå, det där var det mest dummaste jag har hört, klart som fan att era svenska barn ska få svensk mat! ta upp detta med dom, ring annars till chefen, hon/han lär ju ha något att säga...



Vad hade dom gjort om det var 2 utländska o resten svenska då? hade det serveras svensk mat då? fråga chefen detta :) Och skulle dom inte gå med på att servera svensk mat så lär dom iallafall berätta detta för er , alltså att dom inte får sån mat!

2010-03-25 @ 14:48:24
Postat av: Anonym

nej fy fan vad dåligt ! klart barnen ska få svensk mat ! tyvärr bor ni ju i ett av de värsta ställena i borlänge. fundera på att flytta någon annanstans innan anton ska in på dagis, så får ni bara ett barn att skola om sen. en annan sak värt att tänka på är ju att barnen ofta skaffar vänner medans de är små som sen hänger med när de blir äldre, tråkigt om det inte finns några svenska barn alls där de går. men hur som helst, helt värdelöst att de tar bort alla svenska traditioner. och som du säger, sånt kan ju skapa problem med matvanorna hemma !

2010-03-25 @ 20:47:08
URL: http://gazela.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0